Hoe GROMMIT Heven werd

GROMMIT startte oorspronkelijk in 2012 als een webdesign agency. Een onderneming die de Gommersen opstarten tijdens hun studententijd. We wilden onze kennis reeds omzetten in ervaring, op onze eigen termen. We hadden tot doel het online imago te vestigen en verbeteren van zelfstandigen en kmo's. We deden dus aan branding en maakten logo's, website, webshops, folders, en veel meer.

In 5 jaar tijd groeide GROMMIT verder uit tot een volwaardig bedrijf. GROMMIT, was de partnership tussen broer en zus Gommers en een derivative van onze achternaam. Samen met andere studenten en recentelijke afgestudeerde freelancers vormden we een pack van mediacreatures, met elk zijn sterkte en frisse know-how. Eind 2017 hadden de meesten hun studententijd volledig achter zich gelaten. Samen besloten we om uitvoerende projecten zoals websites, webshops en CMS systemen achter ons te laten. Velen vonden ook een voltijdse job. Met minder mankracht, besloten de Gommersen om GROMMIT anders te positioneren.

Zo ontstond GROMMIT Coaching & Training die hetzelfde doel bereikte als de agency. Alleen bereikten we dat doel nu obv training en volledig samen met de klant. Leren door te doen werd het motto. Via aangepaste coaching-trajecten en de nodige technische ondersteuning van onze kant, verbeterde de klant zelf zijn business, bijberoep of professionele hobby. Klanten kwamen gemotiveerder en trotser uit een traject, want zij hadden veel van het werk zelf gedaan en zo heel wat bijgeleerd in het proces. Van webontwikkeling, bloggen, Social Media, ... tot Google Ads en het maken van eigen visuals.

Er ontstond in 2018 ook een side business: Data Haven. Zus Gommers, een generalist in hart en nieren, ging een nieuwe uitdaging achterna. Als jurist, IT'er, designer en trainer, wou ze haar breed pallet skills en know-how inzetten en bundelen. Later dat jaar, op 25 mei 2018, zou immers de GDPR van kracht gaan. Een Europese wetgeving die meer vraagt dan juridisch inzicht in een wettekst, maar die ook de eisen stelt op technisch en communicatief vlak. Zo vond ik, Margot, mijn dada. Privacy en security stond eindelijk ook op de agenda van elke Europese professional, hoe groot of klein die ook is. Het zijn niet langer nice to haves, zaken die voorheen enkel in handen werden genomen als het eigenlijk al te laat was.

Onder de naam Data Haven begon ik dus vanaf maart 2018 mijn eigen zaak. Ik wou een veilige haven creëren voor Vlaamse kmo's. Alle professionals moe(s)t zich in orde maken voor de GDPR, en werden door de komst van deze Europese wet genoodzaakt om hun werking in kaart te brengen en hoe ze omgaan met persoonlijke gegevens. Toch was er weinig ondersteuning te vinden, weinig echt praktische richtlijnen. Als kmo hulp vinden bleek helemaal ontmoedigend. Dure advocaten beweerden hen in orde te kunnen maken, koepel en sectororganisaties gaven hen gidsen en tips. Maar helemaal zeker wat er nu juist moest gebeuren en wanneer je nu eigenlijk écht in orde was... Die zekerheid hadden er slechts weinigen. Daar wilde ik verandering in brengen. Duidelijkheid scheppen in de GDPR-chaos en de mitchmatch adviezen. Mijn doel met Data Haven was om GDPR compliancy voor iedereen mogelijk te maken, ook de kleine, fijne en Vlaamse bedrijven onder ons. Daarbij ondersteunde ik hen met een GDPR-traject, actieplan en tool. Specifiek richtte Data Haven zich tot zelfstandigen en freelancers, kmo's en (non-profit)organisaties.

In september besloot ik uiteindelijk mijn aanpak te herbekijken. Klanten één per één compliant maken was een leuke uitdaging en fantastisch leerproces, voor mij en mijn klanten. Ik kan mezelf nu een GDPR-expert noemen. Maar 6 maanden later keek ik toch uit naar meer en naar wat de toekomst nu zou geven, wanneer iedereen (hopelijk) GDPR compliant is. Ik merkte tijdens het uitvoeren van GDPR-trajecten, dat er vragen en verwachtingen naar boven kwamen bij klanten. Nieuwe manieren om zaken aan te pakken. Dat ook veel klanten de GDPR zagen als een startpunt voor meer en vooral beter zaken doen. Dat tijdens het herbekijken van hoe men omgaat met gegevens en data, vaak ruimte komt om dit efficiënter aan te pakken én veiliger.

Omwille deze vragen en de nood aan nieuwe trajecten, ging ik op zoek naar een manier om mijn diensten allemaal samen te brengen. Wat ik deed met GROMMIT, de training & coaching en Data Haven. Zo kan ik een meer volwaardige oplossing aanbieden aan kmo's. Ik ging ook op zoek naar andere generalisten die me konden aanvullen. Individuen met actieve ervaring in/met kmo's, die zo leergierig zijn als het maar kan zijn en die veranderingstrajecten de baas kunnen. Niet alleen verzorgen we nu trainingstrajecten en GDPR-trajecten, we kijken ook naar de eigenlijke werking en samenwerking binnen bedrijven. We helpen hun zaak meer richting te geven en om meer future proof te werken. We maken kmo's warm voor eigentijdse en toekomstige technologieën en methodologieën (lees bv meer over de lean-methode in dit artikel). Zo werden GROMMIT en Data Haven uiteindelijk Heven, en het dienstenaanbod blijft zich verder uitbreiden.

Heven creëert nog steeds veilige havens. Met trajecten in privacy, informatiebeveiliging, lean-werken, ICT en meer, willen we onze klanten empoweren en inzichten bieden. We willen een positieve en future-proof trend mogelijk maken. En kmo's die (opnieuw) willen groeien en innoveren, klaarstomen voor de toekomst.

Margot Gommers
CEO Heven

Vorig Artikel Volgend Artikel