All Hail de GDPR - deel 2

Technologie Verandering Positief

We zien naar aanloop van de inwerkingtreding van de GDPR individuen zich in teams verdelen. Voor welk team kies jij? Ben jij de optimist die gelooft dat alles beter kan en moet? Dat wat ons toebehoort, ook effectief ons alleen toebehoort?

Voor welk team kies jij?

We zien naar aanloop van de inwerkingtreding van de GDPR individuen zich in teams verdelen. Een team met angst en spanning die doomsverhalen geloven en 'fake news'. Een team dat van niet veel weet, zich verschuilt en de materie ontwijkt. Zij die geloven dat het niets wordt die GDPR, gelijk de zo sterk aangekondigde cookie-wetgeving, die uiteindelijke een heel onbeduidende impact had. En een derde team, de enthousiastelingen die cheeren, die de komst verwelkomen en al lang anticiperen. Want in zijn essentie is de nieuwe Europese privacywetgeving, het beste wat ons 'als burger en datasubject' kan overkomen.

De General Data Protection Regulation is een uniek stuk wetgeving die fundamenteel zal veranderen hoe persoonlijke data wordt opgeslagen, beveiligd en verwerkt. Een wetgeving met tanden, met sancties en torenhoge boetes.
Voor de burger, onszelf als datasubject, is de GDPR een positieve kracht. Het geeft ons terug controle over wat ons eigen is en exclusief toebehoort. Namelijk je eigen persoonlijke gegevens, voorkeuren, geloven, waarden, ....

GDproR

Naast controle voor/door de burger promoot de wetgeving ook transparantie en het idee van verantwoording of 'accountability'. "Zeggen wat je doet, en doen wat je zegt", wordt niet alleen een standaard maar moet ook aangetoond worden. De GDPR is het instrument dat marketing- en klantendiensten zal verbeteren en tal van andere business processen.
De weegschaal zal dan ook tippen voor innovatieve businesses en marketeers, die weten hoe ze hun 'compliancy' kunnen inzetten als een sterkte. Wie nog probeert simpele, 'spray and pray' content te versturen naar (al dan niet aangekochte) email databases zal verliezen. Ongepersonaliseerde en niet ter zake doende content zal falen, wie een meerwaarde kan bieden aan zijn datasubject overwint.

Balans en rust in onze mailbox

Omdat marketing standaarden zullen stijgen, wordt Spam hopelijk een term uit het verleden. Hoe fantastisch zou dit niet zijn? Burgers zullen diensten en marketingacties van verschillende bedrijven kunnen vergelijken en deze die het niet goed doen straffen door hun 'toestemming' in te trekken. Onder de GDPR hebben datasubject ook het recht gegevens naar een andere dienst over te dragen of hun data te laten wissen. Tot in de backups toe.
Het gebruik van data verkregen van derde partijen (bv. opkopen van emailadressen) wordt veel moeilijker, bedrijven zullen harder hun best moeten doen om hun klanten te vinden en behouden.

GDPR herstelt ook de balans door het volume aan berichten te reduceren (je moet immers eerst toestemming verkrijgen) en geeft daardoor goeie businesses de ruimte om te schitteren.

Met de 25e mei minder dan een maand verwijderd, is dat waar veel bedrijven zich bezig met zullen houden; het (her)verkrijgen van de nadrukkelijke toestemming om data te mogen bewaren/verwerken. Verschiet dus niet van de vele mailtjes en meldingen op websites die informeren over het gebruik van je data (in een privacy policy) en je toestemming vragen voor dat gebruik. Dat is net het teken van een goede business, duidelijke communicatie en transparantie. Zorgen kan je je maken over de bedrijven vanwie je nog niets heb gehoord...

Dit artikel werd geschreven door Margot van Datahaven.be



Vorig Artikel Volgend Artikel